Aanvragen van een voorziening
Een voorziening is een hulpmiddel dat u of uw kind helpt om zelfstandig te kunnen functioneren in de thuis-, school- en/of werkomgeving
Translate instructions
If you wish to view the page on your phone or tablet, then the steps below may not work. Please switch to a desktop computer to translate this website. For translating the text, please follow this instruction:
1. Select the text you want to translate.
2. Choose ‘Vertalen’.
3. Select the language you prefer.
4. You can read and/or listen to the translated text (by Google).
Met een voorziening wordt de kans op actieve deelname aan de maatschappij vergroot. Deze voorzieningen worden betaald door diverse partijen:
- Gemeenten vanuit Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo);
- Zorgverzekeraars vanuit Zorgverzekeringswet (Zvw);
- Eigen bijdrage van burgers.
Wat kunt u verwachten van Tolbrug?
U bent zelf verantwoordelijk voor het regelen van de aanvraag van de voorziening. Vanuit Tolbrug Kinderrevalidatie helpen wij u hierbij door het geven van de juiste informatie en kennis. Heeft u hulp nodig bij de aanvraag van de voorziening? Dan kunnen wij u verwijzen naar een externe ondersteunende instantie, bijvoorbeeld MEE.
Hoe gaat het aanvragen van een voorziening?
- Het is belangrijk dat u of uw kind een duidelijke hulpvraag heeft: welke beperking heeft u of uw kind waar een voorziening bij kan helpen?
- De revalidatiearts vraagt bij een behandelaar het onderzoek aan om uit te zoeken waar uw voorziening aan moet voldoen.
- U of uw kind werkt mee aan het onderzoek dat door de behandelaar van Tolbrug wordt uitgevoerd. Via onderzoek en het stellen van de diagnose komt de behandelaar tot een advies of rapport.
- U stuurt zelf de aanvraag voor de voorziening met het rapport naar de organisatie die de voorziening gaat betalen. Deze organisatie beoordeelt de aanvraag. Als u voor de voorziening in aanmerking komt, krijgt u deze (gedeeltelijk) vergoed door de organisatie.
- Heeft u na levering van vragen of problemen met de voorziening dan kunt u terecht bij de leverancier of de organisatie die uw voorziening heeft betaald.
Meer informatie
Voor informatie of ondersteuning kunt u ook terecht bij uw gemeente of zorgverzekeraar of bij MEE, regio ’s-Hertogenbosch, (073) 640 17 00 en regio Noordoost Brabant (o.a. Oss, Uden, Veghel), (0413) 33 47 33.
Heeft u nog vragen?
Heeft u na het lezen va deze informatie nog vragen? Neemt u dan gerust contact op met ons. Wij zijn te bereiken op werkdagen van 8.00 tot 17.00 uur via (073) 553 56 00. Mailen kan natuurlijk ook, naar info@tolbrug.nl.