Opleiding & Scholing is een wezenlijk onderdeel van het afdelingsbeleid; investeren in kennis wordt als een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid beschouwd van management en de medewerker. De algemene regeling van JBZ onderstreept ook de eigen verantwoordelijkheid van de medewerker (eigen regie). Ontregelen van het leren – leren vanuit de bedoeling – van verplichte modules naar datgene wat er echt toe doet. Tegelijkertijd is het opleiden van zorgprofessionals belangrijk met het toenemende personeelstekort in de sector.
Inrichting leerlandschap: 5 domeinen
Elke medewerker weet wat het specialisme vereist en bepaalt aan de hand van de domeinen welke (bij)scholing/ training te volgen. Voor elke medewerker betekent dit:
- Weten welke kennis en kunde vanuit de eigen praktijk tot je vak-inhoud behoort (professionele standaard).
- Weten dat je bevoegd bent (voelen en weten dat je bekwaam bent).
- Bekend met de wet- en regelgeving.
- Ondernemen wat nodig is om je professionele standaard te onderhouden.
- Dit opnemen in het portfolio op het Leerplein.
Jaarlijks verplichte onderwerpen; BLS – veiligheid – 2 scenario training - cardiocursus.
Leerunit
Op de leerunit wordt de student ondersteund in het zelfsturend leerproces (taakgericht → patiëntgericht handelen). De student werkt met andere studenten onder supervisie van een coach, samen met (mede)studenten wordt de zorg zelfstandig uitgevoerd. Doel: meer waarderend begeleiden, meer coachen en vooral de zelfstandigheid van de student bevorderen.
Doorgroei mogelijkheden
- Verpleegkundigen die de ambitie hebben zich verder te specialiseren (CCU-opleiding) hiervoor een loopbaan pad vastleggen. Verpleegkundige dient hiervoor persoonlijk ontwikkelplan (POP) op te stellen.
- Medisch secretaresse de mogelijkheid aan te bieden de opleiding tot doktersassistent te volgen (op beide functies inzetbaar waardoor flexibele inzet).
- Pilot: MBO-BBL doktersassistent die verkort (2 jaar) de MBO-4 opleiding tot verpleegkundige doorloopt.
Rol HBO verpleegkundige
Ontwikkel programma voor HBO-verpleegkundige waarbij concrete handvaten aangereikt worden om als kartrekker, kwaliteitsaanjager, coördinator en als coach van collega’s of leerlingen aan bed de drie thema’s van het HBO denken te integreren in de dagelijkse werkzaamheden op de afdeling:
- Overzicht bewaken en collega’s te ondersteunen en te stimuleren.
- Het integreren van NANDA/NIC/NOC in het verpleegkundig proces.
- Klinisch redeneren: invoering van kritische ( emulatie-professionele) reflectie in de dagelijkse zorgprocessen.
Teamontwikkeling
Doel: het verbeteren van de samenwerking en de communicatie tussen medewerkers. Daarnaast vormen het bevorderen van de sfeer en de sociale cohesie ook belangrijke speerpunten evenals het vergroten van vertrouwen tussen collega’s.