Veel gestelde vragen over KNO
Heeft u een vraag? Kijk eerst of het antwoord op uw vraag wellicht op onze pagina met veelgestelde vragen staat, voordat u contact met ons opneemt.
Translate instructions
If you wish to view the page on your phone or tablet, then the steps below may not work. Please switch to a desktop computer to translate this website. For translating the text, please follow this instruction:
1. Select the text you want to translate.
2. Choose ‘Vertalen’.
3. Select the language you prefer.
4. You can read and/or listen to the translated text (by Google).
Ik wil een afspraak maken bij de KNO-arts. Heb ik een (nieuwe) verwijsbrief nodig?
Zolang u onder behandeling blijft voor dezelfde zorgvraag (klachten) en de huisarts geen afsluitende brief van het ziekenhuis heeft ontvangen, heeft u geen nieuwe verwijzing van de huisarts nodig.
Als tijdens de behandeling in het ziekenhuis een bijkomende aandoening wordt ontdekt voor hetzelfde specialisme, heeft u hiervoor ook geen extra verwijzing nodig.
Als u voor een andere zorgvraag (nieuwe klachten) naar het ziekenhuis komt, heeft u daarvoor een nieuwe verwijzing nodig. Zonder verwijzing worden de zorgkosten niet vergoed door de zorgverzekering.
Mijn KNO-arts zit in het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Kan ik dan ergens anders een röntgenonderzoek laten maken?
Ja dat kan, als u hiervoor goedkeuring krijgt van uw zorgverzekeraar. Wij raden u aan om in het Jeroen Bosch Ziekenhuis de foto’s te laten maken omdat de foto's gemaakt worden op de door ons gewenste manier. Ook zijn de resultaten dan meteen goed beschikbaar.
Mijn kind heeft een loopoor, wat moet ik doen?
Een loopoor mag ongeveer 3 dagen duren. Hoe het vocht uit het oor eruit ziet, kan zeer verschillend zijn: van helder snotachtig tot stinkend groen. Soms kan er zelfs bloed bijzitten. Hier hoeft u zich geen zorgen over te maken. Als het oor van uw kind na 3 dagen nog niet droog is, kunt u via de huisarts oordruppels vragen. Mocht er een loopoor ontstaan direct na het plaatsen van buisjes, dan start u na 3 dagen met oordruppels. U heeft hiervoor dan al een recept meegekregen.
Mijn kind moet morgen geopereerd worden, hoe laat moet ik aanwezig zijn?
Meestal maken we de afspraak voor een operatie na een polikliniekbezoek. U krijgt dan van de assistente informatie mee over de operatie en opname. De dag voor opname wordt u gebeld door het Planbureau. Zij geven u de tijd door wanneer u verwacht wordt op de afdeling Kinderdagbehandeling. Leest u goed de folders door, zodat u weet hoe de dag er voor u en uw kind en eruit ziet.
Ik heb een operatie gepland maar deze kan niet doorgaan, wie moet ik dat laten weten?
Een operatie kunt u niet zomaar afbellen. Wanneer er een dringende reden is, overlegt u dit zo spoedig mogelijk met de assistente.
Ik wil mijn afspraak bij de KNO-arts graag verzetten, waar moet ik dan heen bellen?
Om een afspraak te maken, verzetten of te annuleren kunt u bellen naar de polikliniek KNO. Wij vragen u om tijdig af te bellen. Er kan iemand anders in uw plaats komen.
Ik ben een aantal weken geleden bij de KNO-arts geweest en ik heb een scan gehad. Hoe en wanneer krijg ik de uitslag?
U moet zelf bellen naar de polikliniek om een afspraak te maken voor de uitslag. De assistente weet niet wanneer uw scan wordt gemaakt en kan dit dus niet vooraf doen. U krijgt dus niet automatisch een bericht.
Ik wil inzage in mijn medische gegevens, of hiervan een kopie opvragen waar kan ik dat doen?
U kunt uw medische gegevens inzien via de beveiligde website MijnJBZ. Wilt u andere medische gegevens opvragen, of het dossier van uw kind (jonger dan 12 jaar) inzien? Maak dan gebruik van het formulier 'Aanvraag inzage/kopie van medische gegevens'.