Training CRM
Alle medewerkers van het Operatiecentrum zijn getraind in Crew Resource Management (CRM).
Translate instructions
If you wish to view the page on your phone or tablet, then the steps below may not work. Please switch to a desktop computer to translate this website. For translating the text, please follow this instruction:
1. Select the text you want to translate.
2. Choose ‘Vertalen’.
3. Select the language you prefer.
4. You can read and/or listen to the translated text (by Google).
Dit is een manier om als team beter samen te werken en zo de patiëntveiligheid te vergroten. CRM komt uit de luchtvaart. Daar wordt deze methode gebruikt om de samenwerking tussen bemanningsleden en andere betrokken bij de uitvoering van een veilige vlucht te optimaliseren. Bij CRM worden er duidelijke afspraken gemaakt over de manier van communiceren en samenwerken. Regel één bij CRM is dat iedereen gelijk is. Een leerling-operatieassistent die ziet dat een chirurg in de hectiek iets vergeet, mag én moet hem of haar daarop aanspreken.
Briefing en debriefing
Sinds de medewerkers van het Operatiecentrum zijn getraind in CRM, wordt elk operatieprogramma gestart met een briefing en afgesloten met een debriefing. Tijdens het briefingsmoment wordt in aanwezigheid van het hele team besproken welke patiënten er die dag geopereerd worden en wat er verwacht kan worden. Aan het einde van de dag is er een debriefing. We bespreken dan wat er die dag goed ging en waar verbeteringen mogelijk zijn. Briefings en debriefings zorgen ervoor dat teams risico’s tijdig herkennen en de gevolgen ervan voorkomen of afzwakken door goed samen te werken. Een goede briefing zorgt er bovendien voor dat vooraf duidelijk is wat er van de verschillende teamleden wordt verwacht.