spraakherkenning in de spreekkamer

AI in de spreekkamer: automatische spraakherkenning

In het JBZ kunnen zorgverleners gebruik maken van AI-gestuurd systeem voor spraakherkenning tijdens een gesprek met u. Uw zorgverlener hoeft dan zelf geen aantekeningen te maken tijdens het gesprek en kan alle aandacht aan u geven. 

AI is de afkorting van 'Artificial Intelligence', oftewel kunstmatige intelligentie. AI is een verzamelnaam voor geautomatiseerde systemen die taken kunnen uitvoeren waar vroeger menselijke intelligentie voor nodig was.

Hoe werkt het?

Uw zorgverlener vraagt eerst uw mondelinge toestemming. Dan start de zorgverlener via de computer de opname. Terwijl u samen praat, zet het systeem het gesprek om in een digitale, uitgeschreven tekst (transcriptie). Via een slim algoritme maakt het systeem een samenvatting. (Een algoritme is een set van regels en instructies die een computer uitvoert). De zorgverlener controleert de samenvatting zorgvuldig en voegt deze toe aan uw elektronisch patiëntendossier

Uw rechten en privacy

Het systeem voldoet aan de wetten en richtlijnen op het gebied van privacy en beveiliging. Uw gegevens worden versleuteld en niet langer bewaard dan nodig. De wetgeving op het gebied van AI verandert nog regelmatig. We volgen deze ontwikkelingen daarom goed. 

Goed om te weten: U mag het altijd zeggen, als u niet wilt dat het systeem voor spraakherkenning wordt gebruikt tijdens uw afspraak. 

Voor algemene informatie over hoe wij met uw gegevens omgaan en over uw rechten wat betreft privacy: zie onze privacyverklaring

Veel gestelde vragen

Welke gegevens van mij worden opgeslagen?

Het systeem zet het gesprek direct om in een uitgeschreven tekst (transcript). Het AI-systeem maakt hiervan een logische samenvatting. Alléén deze samenvatting bewaren we in uw dossier. Alle overige gegevens worden automatisch verwijderd binnen 1 dag. 

Worden mijn gegevens gebruikt om AI te trainen?

Nee, uw gegevens in het gesprek, het transcript en de samenvatting worden niét gebruikt voor het trainen van het algoritme. De leverancier traint het systeem met gegevens uit wetenschappelijk onderzoek. 

Hoe weet ik of het systeem gebruikt worden tijdens mijn afspraak?

Uw zorgverlener vraagt altijd uw toestemming om het AI-systeem te mogen gebruiken. 

Kan het systeem voor spraakherkenning fouten maken?

Ja, de zorgverlener controleert daarom altijd de tekst voordat deze in uw dossier komt.

Kan ik het gebruik van AI-spraakherkenning weigeren?

Ja, u kunt het aan uw zorgverlener laten weten als u bezwaar heeft tegen het gebruik van AI-spraakherkenning. Uw zorgverlener maakt dan zelf aantekeningen tijdens het gesprek. 

Heeft u een andere vraag? Neem dan contact op met het Voorlichtingscentrum

Code ALG-720
Laatste revisie: 16 april 2025 - 09:30