Headerafbeelding
Foto mobiele telefoon in hand
Behandeling

Chemotherapie en/of immuuntherapie thuismonitoring

Mensen met een oncologische aandoening die worden behandeld met chemotherapie of immuuntherapie kunnen mogelijk gebruik maken van thuismonitoring. U kunt dit bespreken met uw behandelaar.

Bij thuismonitoring hoeft u minder vaak naar het ziekenhuis. U krijgt op deze manier de zorg die bij u past.

Hoe verloopt thuismonitoring?

Hier vindt u alle belangrijke informatie
Code ONC-688
Laatste revisie: 8 mei 2024 - 15:59
Hoe verloopt thuismonitoring?

Chemotherapie en/of immuuntherapie thuismonitoring

Bij thuismonitoring voert u metingen over uw gezondheid in via een app op uw telefoon of tablet. Deze metingen komen binnen in het Monitoringscentrum.

Wijken de metingen af? Dan nemen we contact met u op om te vragen hoe het met u gaat. Wanneer dat nodig is, overleggen we met uw verpleegkundig specialist of oncoloog. Zo houden we u goed in de gaten.

U heeft een smartphone of tablet nodig. Hierop installeert u de Thuismeten app.

Verder heeft u een thermometer nodig om uw lichaamstemperatuur mee te meten en een weegschaal om uw lichaamsgewicht te wegen. Als u nog geen thermometer of weegschaal heeft, moet u deze zelf aanschaffen.

In de Thuismeten-app krijgt u een paar dagen voor uw afspraak met uw behandelaar (oncoloog of verpleegkundig specialist) een vragenlijst. U vult in of u klachten ervaart passend bij de behandeling. Uw behandelaar kan deze antwoorden inzien en bespreekt deze tijdens uw afspraak. 

1 dag na de behandeling krijgt u via de Thuismeten-app de vraag of u bijwerkingen ervaart van de chemotherapie en/of immuuntherapie. Denk hierbij aan misselijkheid, vermoeidheid, pijn etc. Deze bijwerkingen kunt u invullen via de app. U krijgt hier vervolgens informatie en adviezen over toegestuurd via app. Mocht het nodig zijn, dan nemen we vanuit het Monitoringscentrum contact met u op. Dit doen we telefonisch of via een berichtje. Eventueel overleggen we met uw behandelaar. 
 

Voor hulp en ondersteuning, bijvoorbeeld bij het installeren van de app, kunt u contact opnemen met het Monitoringscentrum.

U kunt ook via de 'Thuismeten-app' contact opnemen met het Monitoringscentrum. Bijvoorbeeld als u algemene vragen heeft of wanneer u twijfelt over uw situatie. Dit doet u gemakkelijk via de knop 'Contact met zorgverlener' die u kunt vinden onder het kopje 'Zelfzorg'.

Let op: in spoedeisende situaties belt u NIET met het Monitoringscentrum maar naar uw eigen huisarts, de huisartsenpost (buiten kantooruren), of 112!