Headerafbeelding
Foto mobiele telefoon in hand
Behandeling

Hoge bloeddruk (hypertensie) thuismonitoring

Mensen met een hoge bloeddruk kunnen mogelijk gebruik maken van thuismonitoring. U kunt dit bespreken met uw behandelaar.

Bij thuismonitoring hoeft u minder vaak naar het ziekenhuis. U krijgt op deze manier de zorg die bij u past.

Hoe verloopt thuismonitoring?

Hier vindt u alle belangrijke informatie
Code INT-207
Laatste revisie: 13 mei 2024 - 12:00
Hoe verloopt thuismonitoring?

Hoge bloeddruk (hypertensie) thuismonitoring

Bij thuismonitoring voert u metingen over uw gezondheid in via een app op uw telefoon of tablet. Deze metingen komen binnen in het Monitoringscentrum.

Wijken de metingen af? Dan nemen we contact met u op om te vragen hoe het met u gaat. Wanneer dat nodig is, overleggen we met uw behandelaar. Soms besluit de behandelaar dat u naar het ziekenhuis moet komen. Het kan ook zijn dat we uw medicijnen aanpassen.

U heeft een smartphone of tablet nodig. Hierop installeert u de Thuismeten app.

U krijgt een bloeddrukmeter van het Monitoringscentrum.

Hoe geeft u metingen door via de app?

In de app krijgt u uitleg over het meten van de bloeddruk. De meting kunt u invullen in de Thuismeten app. U klikt vervolgens op 'verstuur' en dan komt de meting binnen bij het Monitoringcentrum.

Hoe vaak en wanneer meet u de bloeddruk?

Als u begint met de thuismonitoring, meet u 4 keer per dag uw bloeddruk. Dit doet u op de volgende momenten:

  1. In de ochtend vóórdat u uw bloeddrukmedicijnen inneemt.
  2. In de ochtend 1 uur nadat u uw bloeddrukmedicijnen heeft ingenomen.
  3. In de avond vóórdat u uw bloeddrukmedicijnen inneemt.
  4. In de avond 1 uur nadat u uw bloeddrukmedicijnen heeft ingenomen.

Gebuikt u in de avond geen bloeddrukmedicijnen? Geef dan toch op twee tijdstippen in de avond uw bloeddruk door via de Thuismeten-app.

Hoe lang blijft u de bloeddruk meten?

Als uw bloeddruk voldoende is gedaald, krijgt u van de verpleegkundige bij het Monitoringscentrum te horen dat u minder mag gaan meten. Eerst bouwt u af naar 2 keer per week, uiteindelijk naar 1 keer per maand.

Voor hulp en ondersteuning, bijvoorbeeld bij het installeren van de app, kunt u contact opnemen met het Monitoringscentrum.

U kunt ook via de 'Thuismeten-app' contact opnemen met het Monitoringscentrum. Bijvoorbeeld als u algemene vragen heeft of wanneer u twijfelt over uw situatie. Dit doet u gemakkelijk via de knop 'Contact met zorgverlener' die u kunt vinden onder het kopje 'Zelfzorg'.

Let op: in spoedeisende situaties belt u NIET met het Monitoringscentrum maar naar uw eigen huisarts, de huisartsenpost (buiten kantooruren), of 112!