Een belafspraak
Een belafspraak is een volwaardige afspraak met uw zorgverlener, vanuit uw eigen thuisomgeving. U praat persoonlijk met uw zorgverlener via uw telefoon. Een belafspraak staat gelijk aan een afspraak op een polikliniek in het ziekenhuis. De kosten worden vergoed door uw zorgverzekeraar en tellen mee voor uw eigen risico.
Een ‘gewoon’ telefoontje om een afspraak te maken of een informatieverzoek, is niet hetzelfde als een belafspraak.
Zo werkt een belafspraak
U maakt een belafspraak met de polikliniek waar u behandeld wordt. Hierna ontvangt u een bevestiging van de afspraak in uw persoonlijk patiëntenportaal MijnJBZ of per post. Daarnaast krijgt u 2 dagen van tevoren een sms of e-mail waarmee u zich digitaal kunt aanmelden voor de afspraak. Via de aanmeldlink controleert u uw gegevens. U ontvangt geen QR-code.
Op de dag van uw afspraak wordt u gebeld door uw zorgverlener. Het kan zijn dat u ‘anoniem’ op uw scherm ziet als uw JBZ-zorgverlener u belt.
Wat heeft u nodig voor een belafspraak?
Voor een belafspraak heeft u alleen een telefoon nodig. Zorg ervoor dat uw telefoon voldoende batterij heeft en zorg voor een rustige stille ruimte, waar u niet gestoord kunt worden. Let u zelf op uw privacy en zorg ervoor dat niemand u hoort als u dat niet wilt.
Bereid uw afspraak goed voor
- Houd uw patiëntnummer en medicijngegevens bij de hand.
- Schrijf uw vragen alvast op.
- Zorg dat u in een rustige en stille ruimte zit en let ook op uw privacy.
- U kunt het gesprek ook voeren samen met een naaste of mantelzorger, dat raden wij u zelfs van harte aan. Meld dit aan uw zorgverlener als u het gesprek start.
Kunt u niet of heeft u vragen?
Belt u dan naar het de polikliniek waar u de afspraak heeft gemaakt. Doet u dit uiterlijk 24 uur vóór de afspraak.