Informatie voor wakende familie
Als het sterven van uw naaste nabij is, kunt u afspreken om te gaan waken. Waarbij u op een rustige manier dag en nacht bij uw naaste aanwezig bent. Om de beurt of samen.
Translate instructions
If you wish to view the page on your phone or tablet, then the steps below may not work. Please switch to a desktop computer to translate this website. For translating the text, please follow this instruction:
1. Select the text you want to translate.
2. Choose ‘Vertalen’.
3. Select the language you prefer.
4. You can read and/or listen to the translated text (by Google).
Waken bij uw naaste
Waken
De tijd lijkt in deze periode vaak stil te staan. Het moment waarop uw naaste komt te overlijden duurt meestal langer dan verwacht. Zorg er daarom voor dat u elkaar afwisselt en voldoende rust neemt. Het verzorgen van uw naaste kan fijn zijn, maar het kan ook erg vermoeiend zijn. Het waken kan wel een heel waardevolle periode zijn die u samen als familie en vrienden beleefd. Wij hebben als afdeling een aantal regelingen om deze periode draaglijker te maken voor u.
Familiekamer
Op de afdeling hebben wij een familiekamer. 1 wakende familie kan gebruik maken van deze familiekamer. Hier kunt u zich even rustig terugtrekken en een moment voor u zelf hebben. Dit is ook de plek waar u kunt verblijven tijdens de stervensfase. Zeker als u met meer personen in het ziekenhuis bent is het soms erg druk op de patiëntenkamer. Dan is het fijn om een plek te hebben waar u met familie kan zijn.
Parkeren
Voor wakende familieleden hebben wij als afdeling parkeerkaartjes met korting. U kunt maximaal 2 kaartjes per dag krijgen. Binnen kantoortijden kunt u de kaartjes krijgen bij de afdelingssecretaresse en daar buiten bij de verpleegkundige.
Voor de andere familieleden die in deze periode regelmatig op bezoek komen, kan een weekabonnement een uitkomst zijn.
Maaltijden en dranken
Wakende familieleden kunnen zelf eten bestellen. Op de menukaart staan verschillende warme en koude gerechten. Tussen 7.00 en 18.15 uur kan de bestelling worden doorgegeven via 'Voedingsadvies' telefoonnummer (073) 553 40 00. Na de bestelling wordt het eten vers bereid en binnen 45 minuten geserveerd. Wakende familieleden kunnen voor 2 personen gratis eten bestellen.
Op de afdeling kan onbeperkt gebruik gemaakt worden van koffie en thee. De zorgassistenten verzorgen dit voor u.
Om hygiënische redenen mag bezoek niet in de keuken komen. Daarom kunt u daar niet zelf iets te drinken of te eten pakken. Als u iets nodig heeft, vraagt u dat dan aan zorgassistent of de verpleegkundige.
Toilet
Bezoekers mogen geen gebruik maken van het toilet op de patiëntkamer, vanwege hygiënische redenen. U kunt het bezoekerstoilet gebruiken bij de liften.
Heeft u vragen of wensen, dan kunt u dat bespreken met de verpleegkundige.