De keuze voor deze thematiek reflecteert Carola Popma’s fascinatie voor de uitheemse natuur van aanvankelijk Japan en later Indonesië. Haar rijke ervaringen van zwerftochten langs de verschillende eilanden van de Indonesische archipel vertaalt zij in abstracte, organisch aandoende beelden. Het natuurlijk element water vormt de basis van veel van Popma’s werk. Wat Carola Popma steeds weer bezighoudt in het proces van transformatie van de werkelijkheid naar een abstract beeld, is de aloude tegenstelling tussen datgene wat de natuur voortbrengt en dat wat de mens creëert, de (on)mogelijkheid om de beleving van de emotie in een kunstwerk om te zetten.
Over de kunstenaar
Carolo Popma (Breda, 1954) heeft na haar opleiding aan de Academie voor Beeldende Vorming Tilburg, de afdeling Beeldhouwen van Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving te ’s-Hertogenbosch gevolgd. Zij heeft veel gereisd naar Vietnam, Cambodja, Indonesië en Japan. Zij woont en werkt in Tilburg. Sinds 2000 is zij geconfronteerd met fysieke beperkingen waardoor niet alle handelingen meer zo vanzelfsprekend zijn als voorheen. Hierdoor ontstaan er nieuwe werken op papier: tekeningen in aquarel en inkt. De nieuwsgierigheid om tekeningen ruimtelijk te vertalen vraagt haar naar andere, lichter te verwerken materialen uit te wijken: textiel, latex, keramische elementen, gips. Deze samengestelde beelden hebben noodzakelijkerwijs ook een meer figuratieve vorm. De Aziatische culturen blijken telkens weer nieuwe prikkels op te leveren om in het atelier mee aan het werk te gaan.