Het beeld wordt gevormd door de ritmische ordening. Het is een heldere, uitgebalanceerde sculptuur. Voor veel beelden vormen bestaande standaardmaten van stalen platen, balken en buizen de basis voor zijn objecten, die hij door construeren en lassen tot beeldhouwwerken omvormt. De ambachtelijk-technische kant en de fysieke inspanning van het uitvoeren zijn daarbij voor hem een wezenlijk onderdeel van het proces en dragen belangrijk bij tot zijn eigen voldoening in het eindresultaat.
Over de kunstenaar
Theo Coenen (Geldrop, 1945) maakt uitgaande van het materiaal ijzer - soms in combinatie met hardsteen of in zijn geheel in hardsteen vertaald - simpele beelden - recht voor zijn raap – zonder omhaal maar met een zekere spanning of verrassing in hun eenvoud. Hoewel zijn beelden veelal architectonisch van inslag zijn door een samengestelde, synthetische constructie in stapel-, waaier- of gebogen vormen, gaat hier geen rationele of methodische aanpak met veel denkwerk en uitgebreid schetsen aan vooraf. Al doende vindt de kunstenaar zijn vormen en beelden door ze al dan niet ritmisch te ordenen, te herhalen of te stapelen.