Laxeren met PLEINVUE bij een coloscopie

Binnenkort heeft u een onderzoek van de darmen: een coloscopie. Alle informatie over dit onderzoek vindt u in de folder Coloscopie. Anders dan in die folder vermeld staat, gebruikt u voor het schoonspoelen (laxeren) van de darm het middel PLEINVUE.

De instructies voor het laxeren met PLEINVUE vindt u hieronder.

Spoelen met PLEINVUE

Voorbereiding vanaf 3 dagen voor het onderzoek

Om de darm van binnen goed te kunnen bekijken, moet deze helemaal schoon zijn. Daarvoor volgt u het stappenplan wat hieronder staat uitgewerkt.

Stap 1: 3 dagen voor het onderzoek volgt u een aangepast dieet

Vanaf 3 dagen tot 1 dag voor het onderzoek start u met een licht verteerbaar dieet. U mag alleen nog de onderstaande voedingsmiddelen. Wat hier NIET staat vermeld, mag u NIET meer eten tot na het onderzoek.

Wat mag u wel eten?

Broodmaaltijden:

• beschuit, witbrood en lichtbruinbrood zonder pitjes;
  • boter, margarine en halvarine;
  • chocoladepasta, hagelslag, honing, stroop en jam ZONDER pitjes;
  • kaas, alle soorten;
  • magere vleeswaren: kipfilet, achterham, rosbief en runderrookvlees.

Fruit:

• appelmoes of vruchtenmoes;
  • zacht, rijp fruit of fruitconserven zonder pitjes, vezels of schil.

Warme maaltijd:

• aardappelen, pasta (bijv. macaroni, geen volkoren), witte rijst;
  • groenten gaargekookt: bietjes, bloemkool, broccoli of worteltjes;
  • kip zonder vel; mager vlees (licht gebraden) of vis;
  • soep met stukjes vlees, vermicelli en/of soepballetjes (maar zonder groenten).

Nagerecht:

• vla, pudding, kwark of yoghurt (zonder vezels of fruit waar pitjes in zitten).

Dranken:

• u mag alles drinken, ook koffie met suiker en melk.

Stap 2: 1 dag voor het onderzoek mag u nog 2 lichte maaltijden

• Vanaf 1 dag voor het onderzoek mag u een licht ontbijt (2 beschuiten of 1 boterham met mager beleg) en een kop thee.
  • Tussen 12:00 uur en 13:00 uur mag u nog een lichte lunch (2 beschuiten of 1 boterham met mager beleg).
  • U mag deze dag alleen nog heldere dranken drinken, zoals water met of zonder smaak, heldere vruchtensappen (zonder vruchtvlees), heldere (ijs)thee, heldere gezeefde bouillon (bijvoorbeeld van een bouillonblokje), ranja (geen rode ranja).
  • Zwarte koffie (zonder melk en suiker) mag u drinken tot 13:00 uur.
  • Vanaf 15:00 uur mag u niet meer eten tot na het onderzoek. U mag wel heldere dranken blijven drinken.

Stap 3: 1 dag voor het onderzoek start laxeren in de avond

De avond voor het onderzoek start u met het laxeren. U heeft 1 verpakking PLEINVUE ontvangen met daarin 3 zakjes (sachets). U gebruikt deze avond het zakje waarop dosis 1 staat.

• Los de inhoud van het zakje met dosis 1 op in 500 ml water. Roer dit goed, tot dat het poeder helemaal is opgelost. Dit kan mogelijk tot 8 minuten duren.
  • Start met een warm kopje (heldere) thee, voordat u de 1e dosis PLEINVUE inneemt.
  • Drink tussen 18:00 en 18:30 uur de 1e dosis PLEINVUE rustig op met kleine slokjes.
  • Advies: drink de PLEINVUE gekoeld en eventueel met een rietje zodat de vloeistof verder in uw mond komt.
  • Na het innemen van de PLEINVUE drinkt u tussen 18:30 uur en 20:00 uur minimaal 1 liter heldere dranken. Dit zijn alleen dranken waar u doorheen kunt kijken zoals water, ranja (geen rode!) of heldere bouillon zonder stukjes.
  • Na 20:00 uur mag u heldere dranken blijven drinken. Hoe meer u drinkt, hoe schoner uw darmen worden.

Het laxeren kan hoofdpijn veroorzaken en het is ook mogelijk dat u het kouder heeft dan normaal.

Door het drinken van PLEINVUE merkt u dat u regelmatig naar het toilet moet. Uw ontlasting moet uiteindelijk uit een heldere (theekleurige) vloeistof bestaan. Als u daarover twijfelt, kunt u een paar glazen water extra drinken.

LET OP: drink alle voorgeschreven laxeer- en heldere vloeistoffen op, ook als u denkt dat uw darm schoon is. Het blijkt dat bij mensen die minder drinken dan de voorgeschreven liters, de darm toch niet goed schoon is.

Stap 4: Dag van het onderzoek

Op de dag van het onderzoek mag u niets eten tot na het onderzoek. U gaat laxeren met de 2e dosis PLEINVUE.

• Los de inhoud van de zakjes met dosis 2 (sachet 2A en 2B) op in 500 ml water. Roer dit goed, totdat het poeder helemaal is opgelost. Dit kan 8 minuten duren.
  • Start met een warm kopje (heldere) thee, voordat u de 2e dosis PLEINVUE inneemt.
  • Drink de 2e dosis PLEINVUE rustig met kleine slokjes, afgewisseld met tenminste 1 liter water of andere heldere vloeistof. Dit moet u opgedronken hebben 2 uur voordat u zich meldt in het ziekenhuis. Als u zich bijvoorbeeld om 8.00 uur moet melden, dan moet u vóór 6.00 uur uw PLEINVUE en heldere dranken gedronken hebben. Begin dus op tijd met het drinken.
  • Gebruikt u medicijnen? Dan mag u deze 1,5 uur vóórdat u start met het drinken van PLEINVUE innemen. U mag de medicijnen ook na het onderzoek innemen.
  • Rookt u? Dit wordt sterk afgeraden de dag van het onderzoek.

Als uw ontlasting na het drinken van de PLEINVUE en heldere dranken uit een heldere (theekleurige) vloeistof bestaat, zonder vaste bestanddelen, is de voorbereiding klaar. Als u daarover twijfelt, kunt u tot 2 uur voor uw aanmeldtijd een paar glazen water extra drinken.

Problemen bij het spoelen van de darmen

Lukt het niet om de PLEINVUE en alle vloeistoffen helemaal op te drinken? Heeft u bijvoorbeeld last van misselijkheid of braken? Neemt u dan contact op met het Jeroen Bosch Ziekenhuis:

• Tijdens kantooruren: afdeling Endoscopie, (073) 553 30 51.
  • Buiten kantooruren: afdeling Spoedeisende Hulp, (073) 553 27 00.
Code INT-012d
Laatste revisie: 12 maart 2024 - 16:05