Maak kennis met de vrijwilligers van de Vriendendiensten
Onze vrijwilligers van de Vriendendiensten zijn trots op het werk wat zij doen en vertellen u er graag meer over.
Translate instructions
If you wish to view the page on your phone or tablet, then the steps below may not work. Please switch to a desktop computer to translate this website. For translating the text, please follow this instruction:
1. Select the text you want to translate.
2. Choose ‘Vertalen’.
3. Select the language you prefer.
4. You can read and/or listen to the translated text (by Google).
Onze vrijwilligers
Anke van der Stoel
Charles Muhs
Chrisjean Sanders-van der Heijden
Corinne van Tiggelen
Eleonore Saija
Frank Schellekens
Henrie van der Linden
Joop Melchers
Marian Janssen Steenberg
Marion Liersen
Marion Sessink-Bogaers
Marleen Koppelman
Mel Mcgillivray
Petra Muskens
Monique van Eggelen-Abels
Sophia ter Borgh
Teuni van Ingen
Desiree van Wel
Christa Deen Feirabend
Josien van Dooren
Lia van de Linde
Vrijwilligers van de “MijnJBZ Vriendendienst” staan klaar voor patiënten
Patiënten meer regie geven over hun eigen gezondheid, daarbij helpen de vrijwilligers van Stichting Vrienden JBZ. Met deze ‘Vriendendienst’ helpen zij mensen die extra ondersteuning nodig hebben bij hun digitale dossier MijnJBZ.
“Het is belangrijk dat we de patiënt voor wie het gebruik van MijnJBZ niet zo vanzelfsprekend is, niet uit het oog verliezen. Juist daar wordt het belang van onze vrijwilligers echt zichtbaar”, aldus Nick T.C. Pijnappels, coördinator van de vrijwilligers van de MijnJBZ Vriendendiensten.
Hulp geeft vertrouwen
Door de digitalisering in de zorgwereld nemen patiënten steeds meer regie in hun zorgproces. Sommige mensen ervaren hierbij problemen, denk daarbij aan het activeren van het DigiD-account en het gebruik van het patiëntenportaal. De vrijwilligers helpen hier graag bij.
Joop Melchers is al enige tijd vrijwilliger: “Als ik iemand heb geholpen met het inloggen via DigiD, gaat er voor hen vaak een wereld open. Na de uitleg en de demonstratie laat ik hen zelf inloggen. Dit geeft vertrouwen; als het bij ons lukt, lukt het thuis ook’’, aldus Joop.
Taalpunt
Het komt daarnaast voor dat patiënten moeite hebben met lezen en schrijven. Hierdoor is het gebruik van MijnJBZ extra moeilijk. Want hoe vult een laaggeletterde patiënt thuis de digitale vragenlijst in, die de specialist voor de patiënt heeft klaargezet in MijnJBZ? De meeste vrijwilligers van de Vriendendiensten zijn daarom ook actief voor het Taalpunt. Zij hebben speciale trainingen gevolgd om laaggeletterdheid bij patiënten te herkennen en bespreekbaar te maken.
Een vrijwilliger vertelt: “Ik heb tijdens gesprekken vaak gemerkt dat een patiënt moeite had met taal. Er zijn heel veel mensen die de taal zijn verleerd omdat ze het niet dagelijks in hun werk of omgeving nodig hebben. Moeilijke woorden kunnen ook een struikelblok zijn voor patiënten. Wij kunnen deze patiënten aanmelden voor taalonderwijs op maat in de regio. Het is geweldig als je dan hoort dat iemand inderdaad heel enthousiast is gestart met taalonderwijs”.
Stichting Vrienden JBZ
De MijnJBZ Vriendendiensten is een initiatief van de Stichting Vrienden JBZ. Deze stichting werft geld, middelen en tijd bij particulieren, ondernemingen en instellingen. Hierdoor kunnen extra’s, die niet uit het reguliere ziekenhuisbudget kunnen worden betaald, toch worden gerealiseerd. Op deze manier zet de stichting zich in om samen met het JBZ een omgeving te creëren die een positieve invloed heeft op het welbevinden van patiënten en hun omgeving. Sinds de oprichting is MijnJBZ Vriendendienst uitgegroeid tot een groep van ruim 20 vrijwilligers. Ze zijn aanwezig op de JBZ locaties in ’s-Hertogenbosch, Boxtel, Drunen en Rosmalen.
Achtergrondinformatie: het patiëntenportaal van het JBZ
Vanaf 24 juni 2016 heeft de patiënt van het JBZ via MijnJBZ inzage in zijn of haar medische gegevens die zijn geregistreerd in het elektronisch patiënten dossier. Het JBZ verwacht dat patiënten die inzage hebben in het eigen dossier betere keuzes kunnen maken in het zorgproces. Via het portaal kan de patiënt namelijk zijn of haar medische gegevens op een rustig moment nalezen, controleren en/of zich alvast voorbereiden op een bezoek aan het ziekenhuis. Met een maandelijks aantal van ruim 32.000 individuen die gebruiken maken van het patiëntenportaal MijnJBZ is het ziekenhuis erg tevreden.