JBZ zet volgende stap in verduurzaming met ondertekening Green Deal

In het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) streven we ernaar onze impact op het milieu verder te verminderen en het gezondheidswelzijn van medewerkers en patiënten te bevorderen. Daarom heeft de raad van bestuur de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 ondertekend.

Programmagroep Duurzaamheid

Tamara Kroll, lid van de raad van bestuur, vertelt: “Met de ondertekening van de Green Deal laten we zien dat we ons actief inzetten voor duurzamere zorg. We hopen anderen te inspireren om samen met ons te werken aan een groenere toekomst, want samen maken we het verschil!”

Duurzaamheid in de zorg
Er is een sterke wisselwerking tussen de zorgsector en het milieu. Lieke Hettema, beleidsadviseur milieu en kwaliteit, legt uit: "Aan de ene kant draagt de zorgsector op verschillende manieren bij aan milieuvervuiling. Het hoge energieverbruik van medische apparatuur, verlichting, verwarming en koeling leidt tot aanzienlijke CO₂-uitstoot. Ook het vervoer van patiënten en medewerkers, de productie van afval en de verspilling van medicijnen hebben een negatieve impact. Tot slot vraagt de productie van medische producten, zoals handschoenen en wegwerpmaterialen, veel grondstoffen en energie, wat ook bijdraagt aan milieuvervuiling."

"Aan de andere kant leidt klimaatverandering zelf tot meer gezondheidsproblemen, zoals luchtwegklachten," vertelt Lieke. "Door de CO₂-uitstoot te verminderen en zuiniger om te gaan met materialen, kunnen we de negatieve effecten beperken."

Maar duurzaamheid gaat verder dan dat. Het omvat ook het bevorderen van het gezondheidswelzijn van medewerkers en patiënten, bijvoorbeeld door gezonde voeding en voldoende beweging te stimuleren. Dit leidt tot vitalere medewerkers en gezondere patiënten, en sneller herstel. Tamara Kroll benadrukt: “Door ons op al deze gebieden te richten, hebben we een aanzienlijke maatschappelijke impact.”

Doelen Green Deal
Samen met andere ondertekenaars van de Green Deal werken we in het JBZ tot 2026 aan de volgende doelen:

• Gezondheid bevorderen: We stimuleren gezonde voeding, voldoende beweging en mentale gezondheid voor zowel medewerkers als patiënten.
  • Bewustzijn vergroten: We vergroten de kennis over de invloed van de zorgsector op het klimaat en andersom.
  • CO₂-uitstoot verminderen: We zetten ons in voor het verlagen van de CO₂-uitstoot door energieverbruik en vervoersbewegingen
  • Circulariteit bevorderen: We gaan efficiënter om met materialen en verbeteren onze afvalscheiding.
  • Medicijnverspilling beperken: We streven naar minder verspilling en vervuiling door medicijnen.

Acties in het JBZ
In de afgelopen jaren zijn er in het JBZ al veel stappen gezet richting een duurzamer ziekenhuis. Lieke: “Sinds 2018 – het referentiejaar van de Green Deal – hebben we onze CO₂-uitstoot door gasverbruik gehalveerd en ons waterverbruik met 20% verminderd. Op advies van ons wateradviesbureau hebben we de spoeltijd van de kranen ter preventie van legionella verkort van tien naar vijf minuten, wat dit jaar extra waterbesparing oplevert. Daarnaast hebben we het gebruik van A4-papier en celstofmatjes – absorberende wegwerpmatjes voor vocht tijdens medische ingrepen – verminderd.”

In het JBZ zijn ongeveer 200 groene ambassadeurs actief die hun collega's ondersteunen bij duurzamer werken en continu op zoek zijn naar nieuwe mogelijkheden om energie en grondstoffen te besparen. “Onlangs hebben we ook de Programmagroep Duurzaamheid opgericht, met als doel de totale uitstoot van het ziekenhuis verder te verlagen,” aldus Lieke.

Dankzij deze gezamenlijke inspanningen zet het JBZ zich in voor een duurzame toekomst.

In het kader van de Week van de Duurzaamheid in het JBZ besteden we extra aandacht aan duurzame initiatieven binnen ons ziekenhuis.

Laatste revisie: 8 oktober 2024 - 18:45