Patiënten dagbehandeling sneller naar huis door makkelijker ophalen pijnboxen
Wanneer je in het ziekenhuis bent opgenomen voor een operatie wil je vaak maar één ding en dat is na de operatie weer zo snel mogelijk naar huis om in je eigen vertrouwde omgeving te herstellen. Maar voordat patiënten naar huis gaan moeten ze vaak eerst nog pijnmedicatie ophalen voor thuisgebruik. Voorheen gingen patiënten naar de apotheek waar ze soms – wanneer het druk was – enige tijd moesten wachten. Daphne van Nunen, afstudeerder Bedrijfskunde bij de Jeroen Bosch Apotheek deed onderzoek naar hoe patiënten op een makkelijke manier hun medicatie kunnen krijgen en hoe ze deze patiënten ervaring kon optimaliseren. Sinds begin mei hoeven patiënten van de dagbehandeling niet meer te wachten bij de apotheek, maar worden ze tijdens de opname op een nieuwe manier geïnformeerd over het medicijngebruik en kunnen ze eenvoudig hun “pijnboxen” ophalen bij de medicijn afhaalservice. Deze nieuwe methode wordt als zeer positief ervaren door patiënten.
Translate instructions
If you wish to view the page on your phone or tablet, then the steps below may not work. Please switch to a desktop computer to translate this website. For translating the text, please follow this instruction:
1. Select the text you want to translate.
2. Choose ‘Vertalen’.
3. Select the language you prefer.
4. You can read and/or listen to the translated text (by Google).
Pijnbox na opname
Als patiënten terug naar huis mogen na een opname op de afdeling Dagbehandeling krijgen zij een pijnbox mee naar huis. Dit is een medicijnrol met pijnstillers voor 3 dagen, zodat ze de eerste dagen na ontslag thuis rustig bij kunnen komen van hun operatie zonder zich zorgen te hoeven maken over de medicatie.
Voorheen gingen patiënten de pijnbox ophalen bij de apotheek, waarbij ze ook uitleg kregen over de werking en het gebruik van de medicijnen. Nu krijgen patiënten - terwijl ze opgenomen zijn op de afdeling - de informatie over het medicijngebruik via een nieuwe informatiefilm en worden zij geïnformeerd over het gebruik van de medicijn afhaalservice. Het filmpje kan bekeken worden via MijnJBZ of op de website van het ziekenhuis, en patiënten kunnen zelf een moment kiezen wanneer zij (of een familielid) de pijnbox willen ophalen zonder te hoeven wachten. Deze nieuwe benadering heeft niet alleen de wachttijden in de apotheek verkort, maar zorgt voor tevreden reacties onder patiënten: “Ik stond ervan versteld hoe perfect het allemaal liep. Alles sloot zo snel op elkaar aan en was duidelijk; van opname, de informatie over de medicijnen tot het ophalen van de medicijnen … klasse!”
Samenwerking tijdens project
Gedurende dit project is er nauw samengewerkt met alle betrokken partijen waaronder afdeling Kwaliteit en afdeling Logistiek van RVE Apotheek, medewerkers Apotheek, afdeling Dagbehandeling en afdeling Zorgcommunicatie. "Dit project heeft echt een aanzienlijke verbetering gebracht in de manier waarop we medicatie verstrekken aan patiënten die gebruikmaken van een pijnbox.", aldus Daphne van Nunen, afstudeerstagiaire in het Jeroen Bosch Ziekenhuis. "Het heeft niet alleen het wachten verminderd, maar heeft ook de algehele patiënten ervaring verbeterd en ons in staat gesteld om efficiënter te werken.”