Patiënten die niet komen opdagen bij afspraak groot probleem
Onlangs bracht Nieuwsuur een groot probleem onder de aandacht: patiënten die niet komen opdagen bij een ziekenhuisafspraak. Helaas is dit ook een zorgwekkende trend in het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Jaarlijks missen tienduizenden patiënten hier hun afspraak.
Translate instructions
If you wish to view the page on your phone or tablet, then the steps below may not work. Please switch to a desktop computer to translate this website. For translating the text, please follow this instruction:
1. Select the text you want to translate.
2. Choose ‘Vertalen’.
3. Select the language you prefer.
4. You can read and/or listen to the translated text (by Google).
Dit kost niet alleen veel extra tijd en geld, maar zorgt ook voor langere wachtlijsten voor andere patiënten. De problemen zijn vooral groot op de poliklinieken van ons ziekenhuis. Daarom hebben we als JBZ al verschillende maatregelen genomen, zoals het versturen van een sms of e-mail twee dagen voor de afspraak.
Momenteel voeren we een pilot uit waarbij we onderzoeken of we Artificial Intelligence (AI) kunnen gebruiken. We maken hierbij gebruik van een tool die is ontwikkeld in het UMC Utrecht. Deze tool voorspelt welke patiënten een hogere kans hebben om niet op te komen dagen, door onder andere te kijken naar data van voorgaande afspraken en de afstand van de woonplek tot het ziekenhuis. Als dit onderzoek positieve resultaten laat zien, kan de inzet van AI mogelijk een waardevolle toevoeging zijn voor ons ziekenhuis.
Als je een afspraak wilt annuleren of verzetten, bel dan zo vroeg mogelijk naar de polikliniek, liefst meer dan 24 uur van tevoren. Samen kunnen we dit probleem aanpakken en zorgen voor betere zorg voor iedereen