locatie Atlent

Poliklinische kinder- en jongerenrevalidatie

Als een kind motorische beperkingen heeft door ziekte, een ongeval of een (aangeboren) aandoening, kan dat veel gevolgen hebben. Met goede begeleiding leren wij uw kind om (weer) zo zelfstandig mogelijk te functioneren.

Uw kind heeft misschien meer moeite met lopen, zitten, eten, schrijven, leren of contact maken. Soms blijft ook de ontwikkeling op andere gebieden achter. De revalidatiearts kan adviseren over een passend revalidatietraject.

Alle afspraken binnen de kinder- en jongerenrevalidatie vinden in principe plaats op Atlent.

Hoe verloopt het revalidatieproces?

Wanneer naar de revalidatiearts?

De revalidatiearts heeft kennis over de ontwikkeling van de motoriek en ziet samen met zijn/haar team kinderen met diagnosen zoals:

  • algehele ontwikkelingsachterstand (met of zonder oorzaak)
  • cerebrale parese
  • chronische pijnklachten van houdings – en bewegingsapparaat als gevolg een lichamelijke oorzaak
  • Developmental Coordination Disorder (vermoeden van)
  • niet-aangeboren hersenletsel (NAH)
  • spierziekten
  • spina bifida/dwarslesie

Heeft u vragen over de (motorische) ontwikkeling van uw kind? Weet u niet op welke manier u de (motorische) ontwikkeling kunt stimuleren? Dan kunt u de revalidatiearts om advies vragen.

Aanmelden

Om gebruik te maken van onze begeleiding heeft u een verwijzing nodig van een huisarts of medisch specialist, bijvoorbeeld de kinderarts. Wij streven ernaar om u binnen 2 weken te laten weten wanneer uw kind terecht kan voor een gesprek met onze revalidatiearts.

Twijfelt u of de vragen van u en/of uw kind bij ons op de juiste plek zijn? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Medische gegevens

Hoe meer wij weten over de medische situatie van uw kind, hoe beter we hem of haar kunnen begeleiden. Wilt u daarom de informatie die u heeft van andere specialisten of therapeuten vooraf aan ons opsturen of meenemen bij uw eerste gesprek? Uiteraard zullen wij deze gegevens vertrouwelijk behandelen.

Ons postadres is:

Tolbrug revalidatie, t.a.v. (naam van uw revalidatiearts)
Postbus 90153
5200 ME 's-Hertogenbosch

Inscannen en mailen kan natuurlijk ook, naar poli-AT@tolbrug.nl, ter attentie van de afdeling Kinderrevalidatie.

Een rol voor ouders en kind

In de begeleiding door het kinderrevalidatieteam staat ‘leren’ centraal. Er zijn allerlei factoren die het leerproces van uw kind beïnvloeden. Door lichamelijke problemen kan uw kind meer moeite hebben om motorische taakjes goed uit te voeren. Een veranderd gevoel, snel afgeleid zijn, en/of een verstandelijke beperking kunnen dat nog eens extra moeilijk maken. Ook angsten, onzekerheid of eerder opgedane negatieve ervaringen kunnen een rol spelen.

Onder begeleiding van het kinderrevalidatieteam zoekt u samen met uw kind naar manieren en mogelijkheden om nieuwe (motorische) vaardigheden aan te leren.

Als ouder heeft u een belangrijke rol in het revalidatieproces van uw zoon of dochter. U kent uw kind het beste en daarom zien we u als mede-specialist. Het zoeken naar een manier waarop uw kind nieuwe vaardigheden leert, doen we samen!

Als voorbereiding op het eerste bezoek bij de revalidatie(arts) vragen we u (en uw kind) na te denken over:

  • wat de moeilijkheden zijn die uw kind in het dagelijks leven tegenkomt;
  • en waar u hulp bij nodig heeft.

Eerste afspraak bij de revalidatiearts

Na verwijzing volgt de eerste afspraak met de revalidatiearts. Daarbij staat de hulpvraag van uw kind, samen met die van u, centraal.

De revalidatiearts onderzoekt uw kind lichamelijk en neemt de informatie door die u over uw kind geeft. Hierna kan de revalidatiearts adviseren:

  • om thuis met de gegeven adviezen aan de slag te gaan;
  • om een therapeut in de eigen omgeving in te schakelen die u en uw kind adviseert over de manieren waarop de motoriek te verbeteren is;
  • om samen met uw kind en het kinderrevalidatieteam verder te onderzoeken wat uw kind nodig heeft aan adviezen en/of begeleiding;
  • speciale schoenen en/of spalken te gebruiken.

Verder onderzoek door het kinderrevalidatieteam

Het kinderrevalidatieteam kan op verschillende manieren samen met u onderzoeken wat uw kind nodig heeft:

  • Tijdens het multidisciplinair spreekuur. Met multidisciplinair bedoelen we dat zorgverleners vanuit verschillende vakgebieden ('disciplines') hieraan deelnemen. U en uw kind hebben dan op 1 dagdeel (soms 2 dagdelen) contact met de fysiotherapeut, ergotherapeut, logopedist en revalidatiearts. Soms sluit daar ook de gedragsdeskundige en/of maatschappelijk werker bij aan.
  • Tijdens een uitgebreidere observatie. Daarmee bedoelen we dat we heel goed kijken naar hoe het met uw kind gaat op verschillende gebieden. Verspreid over 4 tot 6 weken heeft u samen met uw kind meerdere afspraken per week. Daarbij kunnen we een ontwikkelings- of psychologisch onderzoek uitvoeren om meer zicht te krijgen op eventuele problemen bij het leren, het gedrag en/of de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Hoe ziet het kinderrevalidatieteam eruit?

Het kinderrevalidatieteam bestaat uit de revalidatiearts, de ervaringsdeskundige, de ergotherapeut, de fysiotherapeut, de logopediste, de kinder- en jeugdpsycholoog, de maatschappelijk werker en de bewegingsagoog.

De revalidatiearts

De revalidatiearts coördineert de behandeling. Op basis van de aanwezige informatie schat de revalidatiearts in wat er allemaal van invloed is op het (toekomstig) functioneren van uw kind, en wat we daar aan kunnen doen. Als dat nodig is, vraagt de revalidatiearts advies aan andere medisch specialisten, bijvoorbeeld de kinderarts, kinderorthopeed, enzovoorts.

Ervaringsdeskundige

De ervaringsdeskundige is zelf ouder van een kind met motorische problemen. Hij of zij weet daarom heel goed tegen welke onzekerheden en uitdagingen u als ouder kunt aanlopen. De ervaringsdeskundige heeft zelf ook een revalidatietraject doorlopen met zijn of haar kind, en kan met u als ouder meedenken over wat het revalidatieteam voor u kan betekenen.

Ergotherapeut en fysiotherapeut

De ergo- en fysiotherapeut onderzoeken de bewegingsmogelijkheden van uw kind. Samen met u zoeken ze naar manieren om deze te leren verbeteren. De ergotherapeut richt zich daarbij vooral op de activiteiten die met de handen worden gedaan (kleden, zelf eten/drinken, enzovoorts); de fysiotherapeut vooral op de grovere motoriek (rollen, zitten, staan, lopen, enzovoorts).

Soms zorgen hulpmiddelen of spalken ervoor dat uw kind meer mogelijkheden krijgt. Soms is leren in kleinere stapjes of het aanpassen van de omgeving een oplossing voor uw kind. Samen met u zoeken de ergotherapeut en fysiotherapeut naar dagelijkse situaties waarin uw kind nieuwe motorische vaardigheden kan leren.

Logopedist

De logopedist onderzoekt de bewegingen van de mond (mondmotoriek) en de mogelijkheden van uw kind om te communiceren. Afwijkingen in de mondmotoriek kunnen problemen met eten en drinken veroorzaken. Het kan ook de ontwikkeling van spraak en taal moeilijker maken. De logopedist zoekt samen met u naar mogelijkheden om de ontwikkeling van taal te stimuleren. Denk hierbij aan gebaren, afbeeldingen en picto’s.

Kinder- en jeugdpsycholoog

De kinder- en jeugdpsycholoog kijkt naar de verstandelijke en/of sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind. Bij vragen rondom het gedrag en de opvoeding van uw kind kan de psycholoog onderzoek doen en advies geven. Waar we aan gaan werken en op welke manier hangt af van de wensen en behoeften van u en uw kind. In onze behandelingen werken we met verschillende methodes, zoals psycho-educatie, cognitieve gedragstherapie, ACT en EMDR. De psycholoog legt u graag uit wat deze methodes inhouden.

Maatschappelijk werker

De maatschappelijk werker kijkt samen met u naar uw situatie en welke hulpvragen u daarbij heeft. Begeleiding vindt plaats via individuele gesprekken of eventueel in groepsbijeenkomsten met andere ouders in een vergelijkbare situatie. Ook een combinatiegesprek met de psycholoog en/of uw kind is mogelijk.

U kunt bijvoorbeeld met de maatschappelijk werker bespreken tegen welke moeilijkheden u aanloopt in de opvoeding en begeleiding van uw kind. Zij kan u daarbij ondersteunen en adviseren of eventueel doorverwijzen naar andere hulpverleners. Ook kan de maatschappelijk werker u ondersteunen bij het leren omgaan met de gevolgen van de beperkingen van uw kind voor uw eigen leven en relaties. Ze ondersteunt ook bij het verwerken van negatieve ervaringen en het omgaan met levend verlies. Verder kan ze u ondersteunen bij het kiezen van een vorm van onderwijs of dagopvang, en bij het aanvragen van de juiste voorzieningen. Daarbij zorgt ze eventueel voor een juiste doorverwijzing binnen het sociaal domein (WMO/jeugdzorg/ziektekosten/vervoer etc.).

Bewegingsagoog

De bewegingsagoog maakt veel gebruik van sport en spel, passend bij de hulpvraag en wensen van uw kind. Misschien zoekt u bijvoorbeeld een passende sport, of een actieve en gezonde leefstijl voor uw kind. Of het verminderen van angst tijdens het zwemmen. Het is belangrijk dat uw kind plezier heeft of weer vertrouwen krijgt in bewegen.

De bewegingsagoog houdt zich bezig met het (op)nieuw of anders aanleren van bewegingen zodat uw kind weer kan functioneren en meedoen. Uw kind krijgt inzicht in eigen handelen en leert activiteiten verbeteren. Vervolgens kijken we samen hoe uw kind dit in het dagelijks leven kan toepassen. Oefeningen bij de bewegingsagoog kunnen plaatsvinden in de oefenzaal, in het zwembad of buiten.

Welke behandelmogelijkheden zijn er?

Het kan zijn dat we er samen achter komen dat u en/of uw kind intensievere begeleiding nodig heeft. Samen met u zoeken we de deze begeleiding zoveel mogelijk in uw omgeving.

Het kan zijn dat begeleiding door het kinderrevalidatieteam een korte of wat langere periode nodig is. Voorbeelden hiervan zijn de revalidatieprogramma’s ‘Therapeutische Peutergroep’ en ‘Dreumesgroep’. Soms past ondersteuning door andere organisaties beter bij wat u en/of uw kind nodig heeft; wij zorgen dan dat u met die organisaties in contact kunt komen.

Er zijn veel manieren om te leren.  Zo leert de een door afkijken en nadoen, en de ander leert door het maken van fouten bij het proberen van nieuwe dingen. Afhankelijk van de leerstijl van uw kind, maakt het behandelteam samen met u een zo effectief mogelijk behandelplan om aan de doelen te werken die u en uw kind willen behalen. Het idee is dat wij als behandelteam zo min mogelijk nodig zijn en u en de omgeving van het kind zelf aan de slag kan met de gegeven adviezen. 

Planning van therapieafspraken

U en uw kind zijn de belangrijkste leden van het kinderrevalidatieteam! Om uw vragen zo goed en snel mogelijk te beantwoorden, is het belangrijk dat we als team goed bereikbaar zijn voor elkaar. Met de secretaresses en planners maakt u daarvoor de benodigde afspraken.

Als uw kind kan starten met het behandelprogramma, ontvangt u elke week een therapieprogramma per e-mail of per post. U kunt uw gegevens doorgeven bij de balie van Atlent.

In het therapieprogramma leest u welke therapieafspraken uw kind in de daaropvolgende week heeft en op welke dagen, tijden en locatie. Therapieën kunnen plaatsvinden tussen 8.00 uur en 17.30 uur. Voor kinderen die naar school (niet naar de Mytylschool) gaan, plannen we de therapieën zoveel mogelijk buiten schooltijd.

Afspraak plannen

De afspraken worden gepland door de afdeling Centrale Planning. De medewerker belt u om een afspraak te maken. De afdeling Centrale Planning is dagelijks bereikbaar tussen 8.00 en 10.00 uur, via telefoonnummer: (073) 553 56 00.

Afspraak afzeggen

Voor de planning van de therapie is het belangrijk dat u het op tijd doorgeeft als uw kind niet beschikbaar is voor therapie. U kunt een afspraak afzeggen door minimaal 1 werkdag van tevoren te bellen naar de afdeling Centrale Planning tussen 8.00 en 12.00 uur 's ochtends.

Heeft u nog vragen?

Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? Neemt u gerust contact met ons op. Op de locatie Atlent zijn we te bereiken op werkdagen van 8.00 tot 17.00 uur.

Voor algemene vragen kunt u ook contact opnemen met de hoofdlocatie.

Code REV-900
Laatste revisie: 9 december 2024 - 15:27