Veel gestelde vragen over KNO

Heeft u een vraag? Kijk eerst of het antwoord op uw vraag op onze pagina met veelgestelde vragen staat, voordat u contact met ons opneemt.

Ik wil een afspraak maken bij de KNO-arts. Heb ik een (nieuwe) verwijsbrief nodig?

Zolang u onder behandeling blijft voor dezelfde zorgvraag (klachten) en de huisarts geen afsluitende brief van het ziekenhuis heeft ontvangen, heeft u geen nieuwe verwijzing van de huisarts nodig.

Als tijdens de behandeling in het ziekenhuis een bijkomende aandoening wordt ontdekt voor hetzelfde specialisme, heeft u hiervoor ook geen extra verwijzing nodig.

Als u voor een andere zorgvraag (nieuwe klachten) naar het ziekenhuis komt, heeft u daarvoor een nieuwe verwijzing nodig. Zonder verwijzing worden de zorgkosten niet vergoed door de zorgverzekering.

Mijn KNO-arts zit in het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Kan ik dan ergens anders een röntgenonderzoek laten maken?

Ja dat kan, als u hiervoor goedkeuring krijgt van uw zorgverzekeraar. Wij raden u aan om in het Jeroen Bosch Ziekenhuis de foto’s te laten maken omdat de foto's gemaakt worden op de door ons gewenste manier. Ook zijn de resultaten dan meteen goed beschikbaar.

Mijn kind heeft een loopoor, wat moet ik doen?

Een loopoor mag ongeveer 3 dagen duren. Hoe het vocht uit het oor eruit ziet, kan zeer verschillend zijn: van helder snotachtig tot stinkend groen. Soms kan er zelfs bloed bijzitten. Hier hoeft u zich geen zorgen over te maken.

Als het oor van uw kind na 3 dagen nog niet droog is, kunt u oordruppels vragen. Als uw kind al onder behandeling is van de KNO-arts, belt u hiervoor naar de polikliniek op telefoonnummer (073) 553 60 70. Als uw kind (nog) niet bekend is bij de KNO-arts, kunt u de oordruppels aan uw huisarts vragen.

Mocht er een loopoor ontstaan direct na het plaatsen van buisjes, dan start u na 3 dagen met oordruppels. U heeft hiervoor dan al een recept meegekregen.

Mijn kind moet morgen geopereerd worden, hoe laat moet ik aanwezig zijn?

Meestal maken we de afspraak voor een operatie na een polikliniekbezoek. U krijgt dan van de assistente informatie mee over de operatie en opname. De dag voor opname wordt u gebeld door het Planbureau. Zij geven u de tijd door wanneer u verwacht wordt op de afdeling Kinderdagbehandeling. Leest u goed de folders door, zodat u weet hoe de dag er voor u en uw kind en eruit ziet.

Ik heb een operatie gepland maar deze kan niet doorgaan, wie moet ik dat laten weten?

Een operatie kunt u niet zomaar afbellen. Wanneer er een dringende reden is, vragen we u dit zo spoedig mogelijk door te geven. U kunt het Planbureau van de KNO bellen van maandag t/m vrijdag, tussen 10.00 - 12.00 uur en 13.30 - 15.30 uur. Het telefoonnummer is (073) 553 83 33.

Ik wil mijn afspraak bij de KNO-arts graag verzetten, waar moet ik dan heen bellen?

Om een afspraak te maken, verzetten of te annuleren kunt u bellen naar de polikliniek KNO. Wij vragen u om tijdig af te bellen. Er kan iemand anders in uw plaats komen. Het telefoonnummer is (073) 553 60 70.

Ik ben bij de KNO-arts geweest en ik heb een scan gehad. Hoe en wanneer krijg ik de uitslag?

U krijgt vanuit de polikliniek meteen een (telefonische) afspraak voor de uitslag. 

Voor het laten maken van een MRI scan, krijgt u een oproep van de afdeling Radiologie. U krijgt een afspraak met de KNO-arts, om de uitslag (telefonisch) te bespreken.

 

Ik wil inzage in mijn medische gegevens, of hiervan een kopie opvragen waar kan ik dat doen?

U kunt uw medische gegevens inzien via de beveiligde website MijnJBZ. Wilt u andere medische gegevens opvragen, of het dossier van uw kind (jonger dan 12 jaar) inzien? Maak dan gebruik van het formulier 'Aanvraag inzage/kopie van medische gegevens'.

 

Code KNO-770
Laatste revisie: 14 januari 2025 - 13:02