Jouw keuze daagt ons uit
Aansluiten bij wat jij wilt en minder invullen wat goed voor je is. Zorgprofessionals van het Jeroen Bosch Ziekenhuis stellen steeds meer de vraag ‘Wat heb je nodig? en ‘Wat wil jij?
Translate instructions
If you wish to view the page on your phone or tablet, then the steps below may not work. Please switch to a desktop computer to translate this website. For translating the text, please follow this instruction:
1. Select the text you want to translate.
2. Choose ‘Vertalen’.
3. Select the language you prefer.
4. You can read and/or listen to the translated text (by Google).
“En eigenlijk is die vraag te groot. Er waren momenten tijdens mijn behandeling dat ik namelijk helemaal niet wist wat ik wilde”, zegt Natasja Helgers. “Dus daarnaar vragen had toen geen zin. De vraag ‘Wat wil je’ is voor mensen vaak moeilijk te beantwoorden. Vooral omdat je de gevolgen van je keuze niet altijd kunt overzien. Maar er waren ook momenten dat ik juist heel goed wist wat ik wilde. Het gaat er dus om dat je in verbinding blijft met elkaar. De vraag ‘Wat heb je nodig op dit moment?’ was voor mij de beste. En die vraag moet gesteld blijven worden. Het antwoord kan namelijk op elk moment in het traject veranderen.”
Meer keuze in zorg
Natasja kreeg de diagnose slokdarm- en leverkanker en is een van de mensen die met ons heeft gekeken hoe patiënten meer keuze kunnen krijgen in de zorg. Een eerste voorzichtige conclusie is dat er niet een heel keuzepakket hoeft te zijn. En dat het niet zo zeer ligt in de keuze van het soort zorg maar vooral in goede afstemming bij elke nieuwe stap, de keuzes daarin en consequenties daarvan. Dat gevraagd wordt: wat wilt u, met wie en hoe. Bijvoorbeeld bij het krijgen van de uitslag. Voor de een is snelheid belangrijk, voor de ander dat de eigen dokter de uitslag geeft. De een wil het via de mail, de ander in een persoonlijk gesprek.
Uitdaging
Vragen ‘wat wil je’ of ‘wat heb je nu nodig’ is één, maar zorgen dat we ook iets kunnen doen met het antwoord is twee. In een omgeving waarin alles vrijwel tot op de millimeter is vastgelegd in zorgpaden, richtlijnen en protocollen is dat nog best een kluif. De afdeling Oncologie wil een pilot starten waarin aan patiënten op een aantal momenten in het zorgtraject letterlijk gevraagd wordt wanneer, met wie en hoe ze een afspraak willen. De realisatie van deze keuzes zal allerlei uitdagingen opwerpen die we ziekenhuisbreed gaan proberen op te pakken. “Keuzemogelijkheid bieden is mooi en daarbij wil ik me vooral gezien voelen als mens”, geeft Natasja aan. Dus in het aangaan van deze uitdaging, gaat het ook om het échte gesprek tussen zorgverlener en patiënt.
Promoveren
Op de vraag hoe bied je keuze in de zorg binnen ziekenhuismuren gaat iemand promoveren bij Tranzo, universiteit van Tilburg. Daarnaast wordt er een artikel over geschreven dat wereldwijd zal worden gepubliceerd.