Kersenbloesem in de binnentuin

Dupilumab (Dupixent®) bij ernstige astma

Voor de behandeling van ernstig astma kan de longarts het medicijn dupilumab voorschrijven.

Dupilumab (Dupixent®) is een medicijn voor mensen met ernstig astma met verhoogde bloed-eosinofielen en/of verhoogde FeNO-waarde. Bloed-eosinofielen zijn ontstekingscellen die te maken hebben met het immuunsysteem en luchtweginfecties kunnen veroorzaken. Hierdoor kan de kans op een ernstige astma-aanval toenemen.

Dupilumab wordt ook voorgeschreven voor de behandeling bij volwassen met de matig-ernstige tot ernstige huidaandoening atopische dermatitis en bij volwassenen met chronische neusbijholteontstekingen (rinosinusitis) met neuspoliepen die onvoldoende onder controle is ondanks de medicijnen met corticosteroïden en/of een operatie.

Dupilumab is een aanvullende behandeling naast de astmamedicijnen die u al gebruikt. Het vermindert ontstekingen en astma-aanvallen. U krijgt het medicijn in het ziekenhuis via injecties.

Na een aantal maanden kunt u dupilumab thuis zelf toedienen, of een naaste kan dit doen. Uw naaste krijgt hiervoor dan een training van de doktersassistente. U krijgt de injectie elke 2 of 4 weken. Meestal merkt u binnen 3 tot 4 maanden dat de astma-aanvallen minder worden.

Bestellen van dupilumab

Hoe bestelt u dupilumab?

Wat neemt u mee?

Bij iedere afspraak in het ziekenhuis neemt u mee:

• een geldig identiteitsbewijs
  • uw Actueel Medicatie Overzicht (AMO).

Hier vindt u meer informatie over wat u moet meenemen.

Afspraak op onze locatie in 's-Hertogenbosch, Boxtel, Drunen of Rosmalen? Meld u eerst digitaal aan. Lees hier hoe dit werkt.

In het JBZ leiden we verpleegkundigen, coassis­tenten, artsen en andere zorgverleners op. Dit betekent dat bij uw afspraak soms meerdere zorgverleners aanwezig zijn. En het kan zijn dat u onderzocht of behan­deld wordt door een zorgverlener in opleiding. Deze zorgverlener werkt altijd onder supervisie van een gekwali­ficeerde zorgverlener.

Code LON-403
Laatste revisie: 21 juni 2024 - 10:56
Bestellen van dupilumab

Dupilumab (Dupixent®) bij ernstige astma

Als u thuis verdergaat met de behandeling, levert de Jeroen Bosch Apotheek u de injecties. U bestelt de injecties via de chatfunctie van Jeroen Bosch Apotheek. De apothekersassistent ziet dit bericht en verwerkt het direct.

Bestellen doet u minstens 3 werkdagen voordat u de injecties nodig heeft. U mag voor maximaal 3 maanden ineens bestellen.

Herhaalrecept

Het recept is voor 1 jaar, maar u krijgt voor 3 maanden de injecties mee. Na de periode van 1 jaar moet u contact opnemen met de polikliniek Longgeneeskunde voor een herhaalrecept. Dit mag telefonisch of via een e-consult in uw MijnJBZ.

U ontvangt een sms of e-mailbericht van de apotheek als het medicijn voor u besteld wordt. Zodra de bestelling voor u klaar staat, ontvangt u opnieuw een bericht. U haalt het medicijn op bij de apotheek, bij de ingang van het Jeroen Bosch Ziekenhuis.

U kunt ook gebruik maken van een gekoelde kluis in het Jeroen Bosch Ziekenhuis (medicijn afhaalservice). U kunt dan zelf, zonder wachttijd, de bestelling ophalen. Heeft u bericht gekregen dat uw medicijnen klaarliggen, haal uw medicijnen dan binnen 3 werkdagen op. Er is maar een beperkte ruimte in de kluis.

Heeft u een afspraak in het ziekenhuis? Dan haalt u dan de bestelling na de afspraak op. Het kan namelijk zijn dat de zorgverlener tijdens de afspraak iets verandert aan uw medicijngebruik. De apotheek neemt geen medicijnen terug die u al gekregen heeft.

Geef het door aan de apotheek als:

• het gebruik van uw medicijnen verandert;
  • u stopt met het dupilumab;
  • u de bestelling niet of veel later ophaalt.

Neem direct contact op als u:

• (Mogelijk) zwanger bent, ook bij kinderwens.
  • Een allergische reactie heeft, zoals galbulten, jeuk, zwelling, piepende ademhaling of u zich niet goed voelt na het krijgen van de injectie.
  • Koorts heeft, temperatuur boven de 38.5 °C.

Twijfelt u of u voelt zich onzeker over bepaalde klachten die u heeft? Neem dan ook contact op. Maandag t/m vrijdag tijdens kantooruren kunt u een belafspraak maken met de longverpleegkundige via telefoonnummer (073) 553 24 63.