Kersenbloesem in de binnentuin

Tézépélumab (Tezspire®) bij ernstige astma

Voor de behandeling van ernstig astma kan de longarts het medicijn Tézépélumab voorschrijven.

Tézépélumab (Tezspire®) bevat een antilichaam. Antilichamen zijn eiwitten die een bepaalde doelwitvloeistof in het lichaam herkennen en eraan binden. Voor Tézépélumab is dit doelwit een eiwit dat we thymisch stromaal lymfopoëine (TSLP) noemen. TSLP speelt een belangrijke rol bij het veroorzaken van een ontsteking in de luchtwegen. Door deze ontsteking ontstaan de verschijnselen en klachten van astma.

Tézépélumab is een aanvullende behandeling naast de astmamedicijnen die u al gebruikt. Het vermindert ontstekingen en astma-aanvallen. U krijgt het medicijn in het ziekenhuis via injecties.

Na een aantal maanden kunt u tézépélumab thuis zelf toedienen, of een naaste kan dit doen. Uw naaste krijgt hiervoor dan een training van de doktersassistente. U krijgt de injectie elke 4 weken.

Meestal merkt u binnen 3 tot 4 maanden dat de astma-aanvallen minder worden.

Bestellen van tézépélumab

Hoe bestelt u tézépélumab?

Wat neemt u mee?

Bij iedere afspraak in het ziekenhuis neemt u mee:

• een geldig identiteitsbewijs
  • uw Actueel Medicatie Overzicht (AMO).

Hier vindt u meer informatie over wat u moet meenemen.

Afspraak op onze locatie in 's-Hertogenbosch, Boxtel, Drunen of Rosmalen? Meld u eerst digitaal aan. Lees hier hoe dit werkt.

In het JBZ leiden we verpleegkundigen, coassis­tenten, artsen en andere zorgverleners op. Dit betekent dat bij uw afspraak soms meerdere zorgverleners aanwezig zijn. En het kan zijn dat u onderzocht of behan­deld wordt door een zorgverlener in opleiding. Deze zorgverlener werkt altijd onder supervisie van een gekwali­ficeerde zorgverlener.

Code LON-404
Laatste revisie: 5 juli 2024 - 10:28
Bestellen van tézépélumab

Tézépélumab (Tezspire®) bij ernstige astma

Als u de behandeling thuis gaat voortzetten, levert de Jeroen Bosch Apotheek u 2 injecties. Daarna kunt u het medicijn ophalen bij uw eigen apotheek.

Herhaalrecept

Het recept is voor 12 maanden. Hierna moet u contact opnemen met de polikliniek Longgeneeskunde voor een herhaalrecept. Dit mag telefonisch of via een e-consult in uw MijnJBZ.

Geef het door aan de apotheek als:

• het gebruik van uw medicijnen verandert;
  • u stopt met tézépélumab ;
  • u de bestelling niet of veel later ophaalt.

Neem direct contact op als u:

• (Mogelijk) zwanger bent, ook bij kinderwens.
  • Een allergische reactie heeft, zoals galbulten, jeuk, zwelling, piepende ademhaling of u zich niet goed voelt na het krijgen van de injectie.
  • Koorts heeft, temperatuur boven de 38.5 °C.

Twijfelt u of u voelt zich onzeker over bepaalde klachten die u heeft? Neem dan ook contact op. Maandag t/m vrijdag tijdens kantooruren kunt u een belafspraak maken met de longverpleegkundige via telefoonnummer (073) 553 24 63.