Headerafbeelding
De informatiebalie op de Boulevard locatie 's-Hertogenbosch
Afdeling

Spreekuur gespecialiseerd longverpleegkundige

Het spreekuur van de longverpleegkundige is bedoeld voor patiënten met astma, COPD of OSAS (slaapapneu).

Uw contactpersonen Longverpleegkundigen zijn:

  • Jolanda Damen
  • Mechteld Gunnewijk
  • Joke Spierings

U bent door de longarts doorverwezen naar de longverpleegkundige, die gespecialiseerd is in het begeleiden van mensen met astma, COPD en OSAS. Astma, COPD en OSAS kunnen veel beperkingen veroorzaken in uw dagelijks leven. De longverpleegkundige kan u helpen om op een goede manier te leren omgaan met deze chronische ziekte.

Waarvoor kunt u bij ons terecht?

Behandelingen
Bekijk behandelingen

Over dit spreekuur

Alle belangrijke informatie op een rij

Onze zorgverleners

Maak hier kennis met het behandelteam.
Profielfoto van zorgverlener Joke Spierings
J.M.C. Spierings
Gespecialiseerd longverpleegkundige
Profielfoto van zorgverlener Jolanda Damen
J. Damen
Gespecialiseerd longverpleegkundige
M.A. Gunnewijk
Gespecialiseerd longverpleegkundige
Bekijk ons team

Betrokken afdelingen

Meer informatie

Code LON-072
Laatste revisie: 14 oktober 2024 - 15:08
Over dit spreekuur

Spreekuur gespecialiseerd longverpleegkundige

Begeleiding bij astma en COPD

De longverpleegkundige biedt ondersteunende zorg samen met de longarts bij astma of COPD. Omdat de behandeling en leefregels soms ingrijpend zijn, is het fijn om extra steun te krijgen. De longverpleegkundige:

  • Geeft uitleg over uw aandoening en de behandel mogelijkheden.
  • Geeft informatie en uitleg over het gebruik van inhalatiemedicijnen.
  • Geeft informatie over begeleidingsmogelijkheden als u wilt stoppen met roken.
  • Leert u hoe u klachten kunt herkennen en wat u dan kan doen.
  • Begeleidt u bij het omgaan met uw aandoening, zodat u deze beter kunt inpassen in uw dagelijks leven.
  • Geeft u folders over astma of COPD en informatie over lotgenotencontact.
  • Biedt u leefstijlbegeleiding.
  • Geeft u adviezen, hoe u uw energie het beste kunt verdelen.
  • Geeft informatie over het saneren van uw huis bij astma met allergie.
  • Begeleidt u bij vernevel- en zuurstoftherapie.
  • Begeleidt u via thuismonitoring.
  • Begeleidt u bij pro actieve zorgplanning.

Tijdens uw eerste afspraak stelt de longverpleegkundige u vragen om een goed beeld te krijgen van uw problemen en ongemakken. Daarna maakt de longverpleegkundige samen met u een persoonlijk plan van aanpak. Het is nuttig als uw partner of een naaste met u meekomt naar de afspraak, die op de hoogte is van uw situatie.

De longverpleegkundige werkt nauw samen met andere specialisten zoals de fysiotherapeut, diëtist, ergotherapeut, psycholoog en maatschappelijk werker. Als het nodig is, kan de verpleegkundige hun hulp inschakelen.

Begeleiding bij OSAS

De longverpleegkundige helpt patiënten met OSAS met:

  • Informatie: Over het ziektebeeld en wat het betekent voor u.
  • Omgaan met OSAS: Advies en begeleiding bij het omgaan met de aandoening.
  • Gebruik van apparatuur: Instructies en aanpassingen bij therapie.
  • Verbetering van slaapkwaliteit.

De longverpleegkundige werkt samen met de consulent van Vivisol. Meer informatie leest u in de folder CPAP-behandeling.

De eerste afspraak

De eerste afspraak bij de longverpleegkundige duurt ongeveer 40 minuten. Vervolgafspraken duren ongeveer 20 minuten.

Na de eerste afspraak bespreekt u samen met de longverpleegkundige of er behoefte is aan vervolgafspraken.

Om uw afspraak zo goed mogelijk te laten verlopen, kunt u aan de volgende voorbereidingen denken:

  • Breng uw partner of een vertrouwd persoon mee.
  • Waar maakt u zich momenteel zorgen over?
  • Schrijf de vragen op die u niet wilt vergeten te stellen.

Wat neemt u mee?

  • Breng de inhalatoren (puffers) en medicijnen mee die u nu gebruikt. De longverpleegkundige kan het gebruik van uw medicijnen dan beoordelen.
  • Heeft een Longaanval of Astma Actieplan? Neem dit mee voor eventuele aanpassingen.

Bij OSAS

Neem ook uw CPAP-apparaat, masker, slang en de stroomkabel mee naar de afspraak.

Vragenlijsten invullen

Soms krijgt u via MijnJBZ een digitale vragenlijst toegestuurd om in te vullen voor uw afspraak. Zorg ervoor dat u deze invult.

Bij het MijnJBZ Servicepunt kunt u een vragenlijst invullen als u dit thuis niet lukt in MijnJBZ. Neem iemand mee als u hierbij hulp nodig heeft.

Heeft u vragen over uw aandoening en bent u onder behandeling van de longverpleegkundige? Dan kunt u contact met ons opnemen.

Vragen tijdens kantooruren

  • Vragen of onduidelijkheden die niet dringend zijn, kunt u bespreken tijdens uw volgende afspraak.
  • Heeft u vragen die niet kunnen wachten tot uw volgende afspraak? Bel dan naar de polikliniek Longgeneeskunde, (073) 553 24 63. U krijgt dan eerst de doktersassistente aan de telefoon. Mogelijk kan zij uw vraag beantwoorden. Zo niet, dan stelt de doktersassistente u extra vragen zodat zij kan kijken wat de vervolgstappen kunnen zijn. Bijvoorbeeld of u met spoed een longverpleegkundige kan spreken of dat dit even kan wachten. Samen kijken we met u naar een gepast moment waarop de longverpleegkundige u terugbelt. Mogelijk is dit op de volgende werkdag of op een dag dat uw longverpleegkundige aanwezig is.
  • U kunt niet zonder afspraak naar de longverpleegkundige komen. Het is belangrijk dat u eerst belt zodat wij een inschatting kunnen maken welke oplossing het beste voor u is.
  • U kunt uw vraag ook direct aan de longverpleegkundige stelen via E-consult (niet voor spoedvragen).

Voor vragen over slaapapneu en het slaapapparaat kunt u ook terecht bij de firma Vivisol. Telefoonnummer (013) 523 10 20.

E-consult via MijnJBZ

Heeft u geen spoedeisende vragen dan kunt u met een e-consult via MijnJBZ uw vragen stellen aan de longverpleegkundige. U logt daar in met uw DigiD met SMS code. Dit betekent dat u een beveiligde e-mail kunt sturen via MijnJBZ. Een e-consult is een consult zonder beeld, u kunt elkaar dus niet zien.

Uw bericht komt binnen bij de longverpleegkundige. Als u dat wilt kan uw vraag ook worden doorgestuurd naar de longarts.

Administratieve vragen tijdens kantooruren

Voor het maken of verzetten van een afspraak of voor administratieve vragen kunt u ook bellen naar de polikliniek Longgeneeskunde.

Vragen buiten kantooruren

De longverpleegkundige is buiten kantooruren niet bereikbaar. Bij dringende vragen of problemen kunt u buiten kantooruren contact opnemen met uw (dienstdoend) huisarts.